Het model voor professionele processen in het onderwijs
EDULizz heeft op basis van het Interconnected Model of professionals Teacher Growth (IMPTG) van Clarke en Hollingsworth (2002) Het model voor professionele processen in het onderwijs ontwikkeld voor de praktijk. Door middel van dit model kunnen jullie de effecten van professionaliseringstrajecten, interventies en bijeenkomsten evalueren en beoordelen. Het model bestaat uit vier domeinen:
Het extern domein staat voor een externe stimulus of bron van informatie.
Het praktijk domein is het domein waar geëxperimenteerd wordt, waar nieuwe dingen worden uitgeprobeerd
Het gevolg domein heeft betrekking op dat wat de consequentie is van het handelen, bijvoorbeeld wat wordt waargenomen bij lerende en docenten als gevolg van anders je onderwijs vormgeven
Het persoonlijk domein bestaat uit het geheel van kennis, opvattingen en overtuigingen van de docent.
Het model voor professionele processen in het onderwijs
Een verandering van het ene domein naar het andere domein (pijlen) is een veranderingsreeks. Bij een of twee veranderingsreeksen wordt er gesproken over een oppervlakkige verandering. Bij meer dan twee veranderingsreeksen is een groeinetwerk aanwezig, zoals te zien in het professionaliseringstraject van EDULizz. Dit wordt geïnterpreteerd als een blijvende verandering en gaat gepaard met professionele ontwikkeling van docenten (Justi & Driel, 2006).
Nieuwsgierig? Willen jullie meer weten over hoe jullie veranderingsprocessen van docenten kunnen achterhalen, evalueren en beoordelen, stuur dan een mail naar info@edulizz.nl